VATTEN ÄR INTE TILLRÄCKLIGT

När du tränar hårt och verkligen behöver dricka något är det naturligt att sträcka sig efter närmaste vattenflaska. Men även om det kommer att släcka din törst så är det inte alltid det bästa sättet att återställa vätskebalansen i kroppen under eller efter uthållighetsträning och långvarig träning. Här förklarar vi varför:

• Vatten innehåller inte tillräckligt med natrium och kolhydrater.4,7,9,10-16, 19-20, 26
• Vatten har ingen smak som stimulerar törsten och stänger av törstreceptorerna i förtid, innan du hinner ersätta den vätska som din kropp har förlorat genom svettning.1,3,9,12,20,21,25
• Vatten har inte samma fördelar när det gäller prestationsförmåga som en sportdryck.5,6,8,12-16,20-25

Sportdrycker innehåller natrium. Tillsammans med kolhydrater hjälper det din kropp att absorbera vätskor mer effektivt under långvarig träning eller uthållighetsträning.

Sportdrycker är speciellt framtagna för att fylla behovet av både bränsle och natrium, för att hjälpa dig att hålla din fysiska prestationsförmåga på topp under träning och uthållighetssporter.

REFERENSER

1 Passe DH, Horn M, Murray R. Impact of beverage acceptability on fluid intake during exercise. Appetite 2000;35:219.


2 Wilk B and O Bar-Or. Effect of drink flavor and NaCl on voluntary drinking and hydration in boys exercising in the heat. J Appl Physiol 80:1112–1117, 1996.


3 Hubbard RW, Sandick BL, et al. Voluntary dehydration and alliesthesia for water, J Appl Physiol 1984; 57:868-875).


4 Coyle EF, Fluid And Fuel Intake During Exercise. J Sports Sci 2004; 22:39–55.


5 Maughan RJ, Noakes TD.(1991) Fluid replacement and exercise stress. A brief review of studies on fluid replacement and some guidelines for the athlete. Sports Med. Jul;12(1):16-31.


6 Shi X, Passe DH (2010). Water and solute absorption from carbohydrate-electrolyte solutions in the human proximal small intestine: a review and statistical analysis. Int J Sport Nutr Exerc Metab. Oct;20(5):427-42.


7 Jeukendrup AE. (2004) Carbohydrate intake during exercise and performance Nutrition. Jul-Aug;20(7-8):669-77.


8 Jentjens RL, Underwood K, Achten J, Currell K, Mann CH, Jeukendrup AE. (2006) Exogenous carbohydrate oxidation rates are elevated after combined ingestion of glucose and fructose during exercise in the heat J Appl Physiol. Mar;100(3):807-16. Epub 2005 Nov 10.


9 S J Montain, S N Cheuvront, M N Sawka (2006) Exercise associated hyponatraemia: quantitative analysis to understand the aetiology Br J Sports Med;40:98–106.


10 Maughan RJ and Shirreffs SM. Formulating sports drinks. Chemistry and Industry. 28-32, January 19, 1998.


11 Maughan RJ, Fenn CE, and Leiper JB. Effects of fluid, electrolyte and substrate ingestion on endurance capacity. Eur. J. Appl. Physiol. 58:481-486, 1989.


12 Maughan RJ, Leiper JB (1993) Post exercise rehydration in man: effects of voluntary intake of four different beverages. Med Sci Sports Exerc 25:1358–1364.


13 Maughan RJ, Leiper JB (1995) Sodium intake and post-exercise rehydration in man. Eur J Appl Physiol 71:311–319.


14 Maughan RJ, Leiper JB, Shirreffs SM (1996) Restoration of fluid balance after exercise-induced dehydration: effects of food and fluid intake. Eur J Appl Physiol 73:317–325 Eur J Appl Physiol (2008) 103:585–594 593.


15 Maughan RJ, Merson SJ, Broad NP, Shirreffs SM (2004) Fluid and electrolyte intake and loss in elite soccer players during training. Int J Sport Nutr Exerc Metab 14:333–346.


16 Maughan RJ, Shirreffs SM, and Leiper JB. Rehydration and recovery after exercise. Sport Sci. Exch. 9:1-5, 1996.


17 Shirreffs SM, Maughan RJ (1998) Volume repletion after exercise induced volume depletion in humans: replacement of water and sodium losses. Am J Physiol 274:F868–F875.


18 Shirreffs SM, Maughan RJ. Whole body sweat collection in man: an improved method with some preliminary data on electrolyte composition. J Appl Physiol 1997a;82:336–41


19 Shirreffs SM, Taylor AJ, Leiper JB, Maughan RJ (1996) Post-exercise rehydration in man: effects of volume consumed and drink sodium content. Med Sci Sports Exerc 28:1260–1271.


20 S. M. Shirreffs, Hydration in sport and exercise: water, sports drinks and other drinks, Nutrition Bulletin (2009) Volume 34, Issue 4, pages 374–379.


21 Shirreffs SM, Argon-Vargas LF, Keil M, Love TD, Phillips S. (2007) Rehydration after exercise in the heat: a comparison of 4 commonly used drinks. Int. J. Sport Nutr. Exerc. Metab 17: 244-258.


22 Sawka MN, Burke LM, Eichner ER, Maughan RJ, Montain SJ, Stachenfeld NS.(2007)American College of Sports Medicine position stand. Exercise and fluid replacement. Med Sci Sports Exerc.;39:377-390.


23 Below RP, Mora-Rodriguez R, Gonzalez-Alonso J, Coyle EF. (1995) Fluid and carbohydrate ingestion independently improve performance during 1h of intense exercise. Med. Sci. SportsExerc. 27: 200-210.


24 Maughan RJ (2001) Sports drinks before, during and after running. In: Tunstall Pedoe D (Ed)Marathon Medicine, Royal Society of Medicine Press, London. pp 147-158


25 Maughan RJ and Murray R. (2002) Sports Drinks: Basic Science and Practical Aspects. CRC Press LLC, Boca Ranton, FL, USA.


26 Vrijens, D.M., and Rehrer, N.J. (1999) Sodium-free fluid ingestion decreases plasma sodium during exercise in the heat. J. Appl. Physiol. 86:1847-851.

 

Denna information är inte avsedd som medicinsk rådgivning och bör inte ersätta konsultation med din vårdgivare eller dietist innan du påbörjar ett nytt träningsprogram eller en ny diet.